Miłość to odwieczny motyw twórczości literackiej. Jak spostrzega miłość podmiot liryczny w wierszu ks. Jana Twardowskiego? - pod tym kątem opracowany jest niniejszy scenariusz lekcji z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania.
Temat: Różne oblicza miłości w wierszu J. Twardowskiego pt. „Na chwilę”
Cel główny: Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji utworu poetyckiego.
Cele operacyjne: Uczeń potrafi: wypowiadać się na temat uczuć podmiotu lirycznego, określić sytuację liryczną w wierszu, określić zasadę kompozycji utworu, czytać tekst poetycki, oddając własną interpretację, posługiwać się pojęciami związanymi z liryką.
Pomoce dydaktyczne: Tekst wiersza z podręcznika H. Dobrowolskiej „Jutro pójdę w świat”, pocięte paski brystolu, flamastry, słownik frazeologiczny.
Metody: Praca z tekstem, rozmowa; m. ćw. praktycznych, analiza ukierunkowana.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Tok lekcji: 1.Uświadomienie celu lekcji. 2.Krótka informacja o autorze wiersza (chętni uczniowie mieli przygotować notkę biograficzną o poecie). 3.Omówienie budowy wiersza / praca zbiorowa / : wiersz stroficzny brak znaków przestankowych i rymów różna długość wersów 4.Naniesienie w tekście wiersza znaków interpunkcyjnych /praca indywidualna/ 5.Głośne odczytanie wiersza. 6.Dlaczego współcześni poeci często celowo pomijają w wierszach znaki przestankowe? ( chcą zmusić czytelnika do intensywnego myślenia, pozwalają na własną interpretacji utworu). 7.Zapisanie określeń do słowa miłość- praca ze słownikiem frazeologicznym (uczniowie w parach otrzymują karteczkę brystolu, mazakiem zapisują po 1 określeniu miłości- jaka jest? Przypinają karteczki na tablicy, tworząc „słoneczko” ).
ślepa przemijająca wierna
do grobowej deski,
dozgonna, od pierwszego wejrzenia ,
nietrwała, prawdziwa, bezinteresowna
8.Jaka jest miłość w wierszu J. Twardowskiego? Określenie sytuacji lirycznej w wierszu, podmiotu lirycznego i jego uczuć: (rozczarowany, zawiedziony, nie wierzy w prawdziwą i dozgonną miłość) 9.O jakiej miłości mówi się w poszczególnych częściach wiersza? I cześć: miłość wierna, dozgonna. II część: miłość- zdradliwa, sprzedajna. 10.Jakie wyrazy w II części wiersza odpowiadają następującym wyrazom z części I:
miłość- na zawsze- na chwilę 11. Na jakiej zasadzie zbudowany jest wiersz? Na zasadzie kontrastu, ma wywołać efekt zaskoczenia. 12.Jak sformułujemy temat lekcji? /zapisanie tematu lekcji/ 13.Praca domowa: Napisz notatkę na temat uczuć podmiotu lirycznego i sytuacji lirycznej opisanej w wierszu J. Twardowskiego „Na chwilę”. Podmiot liryczny w wierszu stracił wiarę w prawdziwą dozgonną miłość, gdyż został porzucony przez ukochaną osobę. Miał idealne wyobrażenie o miłości. Wierzył, że jest ona najpiękniejszym uczuciem, które niesie tylko radość. Okazało się, że nietrwała miłość sprawia ból i dostarcza rozczarowań.
Napisz wiersz o miłości – praca dla chętnych.
opr. Elżbieta Grodzka - Marek
|